Drastickým dietám vstup zakázán!

28. ledna 2008 v 19:30 | Ann |  Hubnuti /vse o hubnuti/
Potraviny, po kterých naše těla nepřibírají na váze, ale naopak zeštíhlují, skutečně existují. Jsou to vesměs potraviny v přírodním stavu, tedy ty, které nejsou dále průmyslově upravované a zpracované.
Patří mezi ně všechny druhy syrového ovoce, veškerá syrová zelenina, luštěniny, houby, celozrnné produkty, sója, přírodní rýže, brambory, vejce, drůbeží maso bez kůže, ryby, nízkotučné mléko, jogurty, libové telecí, hovězí a vepřové maso.
Lidské tělo potřebuje ke své existenci stavební látky a energii, jejichž zdrojem je každodenní strava. V přírodních potravinách je zachována rovnováha základních komponentů přírodních proteinů, mastných kyselin, vlákniny, minerálních látek a vitaminů, které průmyslově upravené potraviny během zpracovávání ztrácejí. Jíst, a přitom hubnout se nevylučuje.
(Docela dlouhy, ale dobry clanek)

Jde jen o to, vyvarovat se potravin, které tloušťku způsobují, a nahradit je pestrou stravou z průmyslově neupravených potravin. Nejdůležitější pravidlo, které bychom si měli osvojit, je nepřejídat se a jíst vše v přiměřeném množství.

Obiloviny, luštěniny, rýže, brambory

Mezi těmito surovinami vévodí rýže. Ta, po které budete hubnout, nese označení divoká nebo přírodní (Natural). Je dobrým zdrojem energie a má vysoký obsah snadno stravitelných bílkovin, navíc je zdrojem hořčíku a vitaminů ze skupiny B, niacinu a kyseliny pantothenové.
Také luštěniny jako jsou hrách, čočka, fazole mají nízký glykemický index, obsahují hodně vlákniny a na dlouhou dobu zasytí. Jsou optimální potravinou nejen pro hubnutí, ale i pro dodání živin.
I celozrnné pečivo zažene nadlouho pocit hladu, a navíc obsahuje vlákninu, minerální látky a vitaminy. Ani po bramborách se netloustne. Musíte je jen správně připravit.

Maso a masné výrobky

Maso je důležitou složkou potravy především pro svůj optimální obsah bílkovin. Pomocníkem při hubnutí jsou libová masa. Netučné drůbeží maso, sladkovodní i mořské ryby, telecí i libové hovězí a vepřové v rozumné míře.
Záleží také na úpravě masa, ideální je vaření nebo dušení, případně grilování, při kterém se maso zbavuje tuku. Pro štíhlou linii je třeba konzumovat drůbeží maso bez kůže, která je tučnější než vepřové.
Maso říčních nebo mořských ryb je pro udržení váhy tím pravým. Kromě bílkovin je maso z mořských ryb významným zdrojem omega-3 mastných kyselin a také nezastupitelného jódu.

Ovoce a zelenina

Zelenina a ovoce by měly tvořit podstatnou část jídelníčku.Důležité minerální látky a vitaminy zajistí organismu pět porcí ovoce nebo zeleniny denně, pokud možno syrové, popřípadě jen krátce povařené.
Všechny druhy ovoce a zeleniny obsahují, kromě velkého množství nejrůznějších vitaminů a minerálních látek, hodně vody a také vlákninu, která působí v těle preventivně proti trávicím obtížím, nadlouho zasytí a neobsahuje téměř žádné kalorie.
Také enzymy v nich obsažené příznivě působí na metabolismus. Za všechny jmenujme třeba bromelin obsažený v ananasu. Některé ovoce, např. datle, fíky a hroznové víno, je třeba jíst v omezeném množství kvůli vysokému obsahu cukru.

Mléko a mléčné výrobky

Mléko, sýry, jogurty a ostatní mléčné produkty jsou důležitým zdrojem vápníku, mnoha minerálních látek a bílkovin, které tělo potřebuje. Ideální je proto konzumovat mléko čerstvé, pasterované, a především s nižším obsahem tuku nebo odstředěné.
Kysané mléčné nápoje, kefír nebo podmáslí, jsou pro štíhou linii přesně to pravé. Tvrdé a tavené sýry volíme v jejich nízkotučné variantě (s obsahem tuku v sušině do 30%) a stejně tak i jogurty a tvarohy. Dodáme tělu živiny, aniž bychom tak přibrali na váze.

Tuky, oleje, ořechy, mandle

Není tuk jako tuk. Snížíme-li konzumaci živočišných tuků na minimum, nemusíme řešit ani žádné diety. Jenže naše tělo tuky jako zdroj energie potřebuje. V tucích jsou rozpustné některé vitaminy, a tak jim jednoduše jen tak vale dát nemůžeme.
Abychom zůstali zdraví a štíhlí, použijeme rostlinné tuky a oleje s velkým podílem mastných kyselin. Ovlivňují příznivě obsah tuku v krvi, snižují cholesterol a dodávají tělu vitamin E. Poslouží nám panenský olivový olej, ale podle chuti i olej kukuřičný, sójový, konopný nebo lněný.
Významným zdrojem tuku (převážně nenasycených mastných kyselin) je také většina druhů ořechů a mandle. Přesto bychom je měli konzumovat střídmě, mají vysokou energetickou hodnotu. Stačí šest vlašských ořechů denně, abychom dodali tělu potřebné množství mastných kyselin.

Koření a bylinky

Okořeňte si život, a budete štíhlí. Koření dokáže divy. Pepř, nejlépe čerstvě namletý, aktivuje střeva a žaludek. Obsahuje piperin, který urychluje odbourávání tuků. Skořice udržuje ideální hladinu cukru v krvi, a snižuje chuť na sladké.
Majoránka a oregano díky obsahu éterických olejů a hořčin aktivují trávení tuků v játrech. Kmín podporuje produkci žaludečních šťáv, a tak usnadňuje trávení jídla. Zázvor bohatý na éterické oleje a ostré látky pročišťuje, aktivuje tvorbu slin a žaludečních šťáv, a zajišťuje tak optimální spalování tuků.
Hřebíček má antibakteriální vlastnosti, tlumí bolest a spaluje tuky. Kardamom, šalvěj, máta, bazalka nebo libeček podporují trávení. Pažitka kromě toho dodá potřebný vitamin C a draslík. Pálivá paprika díky alkaloidu zvanému kapsaicin povzbuzuje látkovou výměnu.

Nápoje

Voda je pro organismus životně důležitá. Denně bychom měli vypít minimálně 2,5 l tekutin. Nedostatek vody způsobuje, že si ji tělo ukládá do zásoby, zadržuje ji v buňkách, a proto naše tělo dostává vzhled nadváhy.
Vybrat si zdroj tekutin, abychom si udrželi váhu nebo hubli, je stejně důležité jako výběr potravin. Nejvhodnější jsou stolní nebo minerální vody bez příchutí a přídavku cukru. Ochutit je lze plátkem citronu nebo pomeranče. Vhodné jsou ovocné šťávy nejlépe vylisované z čerstvého ovoce, které ředíme vodou 1:1. Pomocníkem při hubnutí jsou čaje.
Zejména zelený čaj pomáhá, díky látkám v něm obsaženým, snižovat váhu. Doporučená dávka jsou čtyři šálky denně. Výborným zdrojem tekutin a také minerálních látek je rooibos. Ten, na rozdíl od jiných čajů, můžeme pít neomezeně celý den.

Sladkosti

Můžeme hubnout, a přitom si někdy neodepřít něco sladkého. Ideální jsou ovocné saláty nebo ovocné dezerty s nízkotučným tvarohem nebo jogurtem.
Mlsat se dá i sušené ovoce, ale vzhledem k obsahu cukru velmi střídmě. Pokud přeci jen nepřekonáme chuť na čokoládu, sáhneme po té, která má obsah kakaa minimálně 70 %, postačí vážně jenom kousek!
Opatrně v rozumném množství si můžeme dopřát celozrnné sušenky a müsli tyčinky. Sladíme-li nápoje, použijeme přírodní cukr, med, který dodá energii a nedráždí žaludek, nebo melasu - má vysokou výživovou hodnotu.

Přírodní zdroje látek užívaných v doplňcích pro hubnutí:

>> Chrom - telecí játra, obilné klíčky, kuřecí maso, pivovarské kvasnice vaječné žloutky, burské oříšky, plody moře, melasa, řeřicha, lesní plody
>> Enzymy - ananas, papája a jiné čerstvé ovoce a zelenina
>> Lecitin - sójové boby, vejce, játra, celozrnné pšeničné výrobky, ořechy
>> Cholin - žloutky, listová zelenina, mozeček, kvasnice
>> Inositol - játra, fazole, pivovarské kvasnice, fazole, mozeček, srdce, hroznové víno, sójové boby, rýže, arašídy, zelí
>> L-karnitin - maso, mléčné výrobky, ořechy, obilniny, chřest, brokolice, česnek
>> L-lyzin - ryby, mléko, vepřové a hovězí maso, parmezán, čočka, fazole, sýry, kvasnice, vejce, sójové boby, arašídy
>> Methionin - sójové boby, fazole, maso, vejce, česnek, pažitka, křen, květák, růžičková kapusta, cibule, jádra, jogurt
>> Esenciální mastné kyseliny - ryby, olivový olej, lněný olej, sójový olej, semena, zelená listová zelenina, ořechy
>> Vitamin C - šípek, citrusy, brambory, rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, špenát, kiwi, brusinky, květák
>> Zinek - dýňová semena, ústřice, pšeničné klíčky, otruby, luštěniny, cibule, vejce, slaneček
>> Vláknina - ovoce, zelenina, luštěniny, otruby, ořechy, pečivo z celozrnné a tmavé mouky, potraviny obohacené o vlákninu (jogurty, snídaňové obiloviny)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 2. února 2009 v 20:46 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam tak pááá lidi:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama